Filmmuziek

Meer dan films

Nu filmmuziek gemeengoed geworden is, zijn er ook veel televisieseries met een erg bekend introthema. Wat dacht je bijvoorbeeld van The A-Team, waarvan overigens niemand weet dat die door Mike Post gecomponeerd is?
Maar het betreft bij televisie vaak introthema's, ofwel tunes.

Walt Disney tekenfilms zijn de eerste films waar de muziek een centrale rol speelt, zoals in het theater bij een musical gebeurt6.
Eigenlijk zijn veel tekenfilms zijn nog steeds een soort musical op tv. Producties van Trey Parker en Matt Stone kunnen ook musicals genoemd worden, dankzij hun musicalachtergrond (South Park, Team America)17.
Sinds de jaren 90 zijn de Disney(teken)films zelfs als echte musical te bewonderen. Dat heeft als gevolg dat veel bestaande scores een tekst moeten krijgen.

Denk aan Under the Stars (Hans Zimmer) van The Lion King, dat in de musicalvorm Endless night is geworden.
Andrew Lloyd Webber heeft voor veel musicals de muziek geschreven, maar deze zijn later vaak verfilmd. Is hij dan een filmcomponist?
Door deze mengvormen is de scheidingslijn vrij dun geworden tussen verschillende kunstvormen waarbij geluid en beeld bij elkaar komen. Het gevolg hiervan is dat je filmmuziek niet in strakke kaders kunt definiëren.

Een ander voorbeeld is de gameindustrie. Was het eerst nog een uitdaging om een eenvoudige chip wat minimalistische geluidjes te laten bliepen, bijvoorbeeld bij Super Mario Bros, tegenwoordig hebben gamedevelopers hun eigen componisten in dienst en brengen ze cd's uit met soundtracks.18 19
Sommige thema's worden zelfs erg bekend, zoals het Max Payne thema, geschreven door Kärtsy Hatakka en Kimmo Kajasto. Dat geeft natuurlijk gelegenheid om deze game te verfilmen, hoewel Marco Beltrami de track voor de film heeft geschreven.

Het einde is zoek. Tegenwoordig worden er, naast de concerten van filmmuziek die bijvoorbeeld Hans Zimmer geeft, zelfs concerten met gamemuziek gegeven. Een mooi initiatief, zodat jongeren in aanraking kunnen komen met klassieke muziek.20