Filmmuziek

Orkestratie

Zoals bijvoorbeeld goed te horen is in de score van Band of Brothers, kun je één thema op verschillende manieren tot uitdrukking brengen. Rustig, met een paar fluiten, of juist overweldigend met zwaar koper en een flinke dosis percussie.

Hans Zimmer is in zijn muziek opvallend veel bezig met orkestratie, die hij dan ook helemaal zelf doet15. Als voorbeeld nemen we Gladiator. Er zitten passages in (met een kreunende Lisa Gerrards) die rustig en verdrietig zijn. Hij maakt veelvuldig gebruik van de Duduk. Daarnaast weet hij binnen een aantal maten de muziek zo op te bouwen dat er een volledig orkest over de 100dB aan het blazen is. Hoewel, Zimmer is een moderne componist, er wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van synthesizer. Dat is bijvoorbeeld goed te horen in de hoge tonen die je hoort bij 1:47 en aan het begin.
Je hoort zijn stijl in al zijn muziek doorklinken. Veel dissonanten, laat oplossende akkoorden en herkenbare lyrische thema's.16
Vaak zie je die massaliteit terug in oorlogsfilms waarvoor hij componeert, terwijl tekenfilms (bijv. Madagascar) en komedies (bijv. Spanglish) veelal gebruik maken van lichte instrumenten.
Een prachtig kenmerk van massale muziek is de toevoeging van een groot koor. Deze orkestratie van filmmuziek doet mij vaak aan een requiem denken.
Dit is goed te horen (en te zien!) in Avalon (zie ook hoofdstuk 4, deze bevat ook veel synthesizer), bij het Bulgarian Women's Choir van Brother Bear en in het geval van Hans Zimmer is Crimson Tide een groots voorbeeld. Hier zingt het City of Prague Philharmonic een prachtige hymne.

Natuurlijk is het ook mogelijk om bepaalde instrumenten tijdens een film de overhand te geven, om zo een bepaalde sfeer te creëren. We hebben net de Armeense duduk en sitar van Gladiator gehoord. Ook een mooi voorbeeld is de Cello, gespeeld door Yo-Yo Ma, in Crouching Tiger, Hidden Dragon. Door de vele glissando's en parallel lopende reine kwarten, krijgt deze muziek een erg Chinees karakter.

Omdat een film zich vaak in een bepaald gebied (bijvoorbeeld Afrika of Azië) afspeelt, maakt een componist vaak gebruik van etnische instrumenten of muziekstijlen. Hierdoor wordt het verhaal en de personages extra ondersteund. Denk aan de muziek van Chopin (een Poolse componist) in The Pianist (speelt zich af in Polen).

Of utopische etnische muziek in The Time Machine (Klaus Badelt / Geoff Zanelli). Wanneer deze muziek te horen is, is de hoofdpersoon miljoenen jaren in de toekomst terechtgekomen, terwijl mensen een andere taal spreken en in bomen wonen. Het 'Conquest of Paradise'-achtige thema van 1:10 zet in, wanneer de hoofdpersoon een prachtige vallei in vaart. Prachtig is ook de Afrikaanse zang en percussie in de muziek van Tears of the Sun van Hans Zimmer.